dvv dvv .

dvv

راز كدبانوهاي ماهر در نگهداري مرباي خانگي

روش نگهداري از مربا و راهنماي جلوگيري از مشكلاتي مثل شكرك
معمولا ميوه هايي كه با شكر پخته مي شوند مربا ناميده مي شوند. امروزه تنوع بسياري در مرباها وجو دارد به طوري كه با اكثر ميوه ها، برخي صيفي جات و گل ها نظير سيب، به ، آلبالو ، هويج ، گيلاس، كيوي، زردآلو، هلو، پوست پرتقال، پوست هندوانه، زرشك ، بهارنارنج، گل سرخ و... مربا تهيه مي شود. اغلب خانم هاي خانه دار تمايل دارند تا از مرباهاي خانگي استفاده كنند تا مرباي سالم تر و بدون هرگونه مواد نگهدارنده داشته باشند. براي اينكه زحمات كدبانو و مواد استفاده شده در مربا به هدر نرود بايد هنگام تهيه و بعد از آماده سازي مربا به نكاتي را مورد توجه قرار داد كه تمامي آنها را در احترام به درخواست برخي از شما كاربران در اين مطلب آورده ايم.
هر تغيير رنگي نشانه فساد نيست
تبديل ميوه ها به مربا و نگهداري طولاني مدت آنها باعث تيره شدن رنگ ميوه ها مي شود. اين تغيير رنگ و تيرگي طبيعي است و هر چقدر ميوه هاي برش خورده، بيشتر در معرض هوا، نور و حرارت قرار بگيرند، امكان تغيير رنگ آن ها هم بيشتر خواهد بود و نمي توان از اين تغيير رنگ، جلوگيري كرد.
اين دليل تغيير رنگ مشكلي براي مصرف كننده ايجاد نمي كند اما از ارزش غذايي ميوه كاسته خواهد شد. مربا از ميوه تهيه مي شود بنابراين نگهداري آن در معرض اكسيژن هوا باعث تغيير رنگ آن مي شود و افت مواد مغذي موجود را به همراه خواهد داشت؛ بنابراين، براي حفظ تازگي مربا بهتر است كه در ظرف شيشه اي دردار و در دماي معمولي نگه داري شود.
قرار دادن مربا در يخچال نيز مانع از تيرگي زياد مربا مي شود. همچنين هرچه ظرف نگهداري از مربا تيره تر باشد، احتمال نفوذ نور و تيره شدن رنگ آن در اثر ماندگاري طولاني مدت هم كاهش پيدا مي كند.
البته در تهيه مرباهاي كارخانه اي براي جلوگيري از تغيير رنگ آن كمي مواد آنتي اكسيدان اضافه مي كنند كه اين كار در منزل ممكن نيست.
غلظت مناسب مربا موجب نگهداري بهتر آن مي شود
اگر غلظت مربا و قوام آن مناسب باشد ، علاوه بر كيفيت خوب آن در نگهداري نيز دچار مشكل نمي شويد. اگر غلظت مربا زياد باشد ، مربا سفت شده و بعد از چند وقت شكرك مي زند ؛ اگر هم شهد مربا به اندازه كافي غلظت نداشته باشد پس از چند وقت كپك مي زند. براي اطمينان از غلظت مناسب بايد ، هنگام پخت مقداري از آن را در ظرفي ريخته و سرد كنيد.
با رعايت نكات ارائه شده در ادامه ي اين بخش نمناك در زمان پخت مربا، مربايي خوش طعم تهيه كرده و براي مدتي طولاني نگهداري كنيد.
پوست كندن ميوه براي تهيه مربا كاملا سليقه اي مي باشد.
‏جوشاندن بيش از اندازه مربا موجب شكرك زدن آن مي شود.
براي خوشبو شدن مربا مي توانيد ‏از هل، گلاب يا خلال نارنج استفاده نماييد.
بهتر است براي هم زدن مربا، از قاشق چوبي و يا استيل استفاده نماييد.
اگر از ميوه هاي شيرين براي تهيه مربا استفاده مي كنيد ، بايد حدود يك قاشق غذاخوري سركه يا آب ليمو يا كمي جوهرليمو در طول زمان پخت به مربا اضافه كنيد تا مربا شكرك نزند.
براي افزايش كيفيت مربا بهتر است تكه هاي مربا را به مدت چند ساعت با شكر مخلوط كنيد. به اين مرحله شكرپاشي گفته مي شود كه براي بسياري از مربا ها از جمله مرباي به ، آلبالو و توت فرنگي كاربرد دارد.
نوع قابلمه تاثير در كيفيت آن ندارد. فقط قبل از شروع، مقداري آب در آن بجوشانيد و خالي كنيد. سپس قابلمه را خالي روي اجاق بگذاريد تا آبش تبخير شود بعد آن را از روي حرارت برداريد تا سرد شود و سپس مراحل پخت مربا را آغاز كنيد.
هرگز از آب آهك براي ترد شدن تكه هاي ميوه استفاده نكنيد، زيرا مصرف چنين مرباهايي براي افراد، به خصوص كودكان و زنان باردار خطرناك است.
براي تعيين مقدار شكر مورد نياز توجه داشته باشيد كه يك نوع قند طبيعي در اثر اضافه كردن مقداري شكر به ميوه هاي ترش در زمان تهيه مربا، خود به خود تشكيل مي شود و جلوي شكرك زدن مربا را مي گيرد.
مربا بايد خيلي رقيق بوده و كم بجوشد تا جا بيفتد.
براي تهيه مرباي به مي توانيد از قالب هاي مختلف طرح دار براي خرد كردن آن استفاده كنيد يا اينكه به را به صورت رنده شده ، خلالي ، و يا نگيني خرد كنيد.
براي تهيه مرباي به بهتر است از ظروف مسي استفاده كنيد. استفاده از ظروف مسي و دم كني در تهيه مرباي به ، ارتباط مستقيم با كيفيت و رنگ بهتر مربا خواهد داشت.
براي تزئين مربا ها از خلال پسته و بادام استفاده كنيد.
ظروف نگهداري از مربا بايد از قبل شسته و تميز باشند.
ظروف پلاستيكي براي نگهداري مربا مناسب نمي باشند.
ظرف مربا را طوري پر كنيد كه روي مواد تا نزديك دهانه ظرف شهد مربا قرار گرفته شود ، با اين كار از خشك شدن روي مربا و فساد احتمالي پيشگيري مي شود.
براي نگهداري طولاني مدت مربا ، بايد از ظروف استريل شده استفاده نمود. ظرف مربا را به چند روش مي توان استريل كرد كه عبارتند از:
ظرف پر از آب را روي حرارت قرار دهيد ، شيشه و درپوش ظرف را داخل آن بگذاريد تا جوش آيد، بعد از جوش آمدن آب، شعله گاز را خاموش كرده و ظرف هاي استريل شده را خارج كنيد.
ظرف مورد نظر را داخل ماشين ظرفشويي با دماي بالا شستشو دهيد.
مي توانيد از ماكروويو براي استريل كردن ظروف شيشه اي استفاده كنيد به اين ترتيب كه در ظرف مورد نظر كمي آب بريزيد سپس به مدت 2 دقيقه داخل ماكروويو قرار دهيد. به اين ترتيب ظرف شما استريل مي شود.
*توجه داشته باشيد اين روش كمي خطرناك است؛ چون آب يا هر مايعي كه اشعه ماكروويو را دريافت مي كند به دماي جوش مي رسد اما ممكن است هيچ نشانه اي از جوشيدن از قبيل قل زدن و يا حباب زدن نداشته باشد، اما به محض اينكه ظرف آب را خارج كنيد به صورت انفجاري به سر و صورت بپاشد. براي پيشگيري از اين اتفاق و كاهش خطر هيچ وقت ظرف آب را بيشتر از 2 دقيقه در ماكروويو قرار ندهيد و بعد از اينكه 30 ثانيه از خاموش كردن ماكروويو گذشت ظرف را با احتياط بيرون بياوريد.
بعد از مرحله جوشاندن ظروف آن ها را در سيني فر به مدت 10 دقيقه با دماي 180 درجه سانتي گراد قرار دهيد تا عاري از هر ميكروبي شوند و امكان كپك زدن مربا به حداقل برسد.
درب شيشه مربا را محكم ببنديد تا از ورود هوا جلوگيري شود. مي توانيد ظرف مربا را در داخل ظرف آب قرار داده و حرارت دهيد با اين كار هواي باقي مانده از داخل ظرف خارج شده ، به اين ترتيب درب ظرف محكم تر و وكيوم مي شود.
مربا را داخل شيشه كاملاً خشك ريخته و در جاي خنك قرار دهيد.
نگهداري مربا در در بيرون از يخچال باعث نيره تر شدن و تغيير مزه آن مي شود.
براي نگهداري مربا در خارج از يخچال بايد از شيشه كوچكي مثل ‏شيشه مايونز استفاده نماييد ، به طوري كه هيچ هوايي در شيشه وجود نداشته باشد. سپس ‏شيشه ها را به حالت ايستاده درون قابلمه بزرگي گذاشته و نصف قابلمه را با آب ‏پركنيد. ‏قابلمه را روي گاز قرار داده و بگذاريد آب به مدت ده دقيقه بجوشد. بعد از سرد ‏شدن شيشه ها، مي توانيد آن ها را خارج از يخچال هم نگهداريد.
مرباي گرم را در شيشه نريزيد
بهترين روش اين است كه مرباي پخته شده را ، يك شب نگه داريم و بعد از آن در شيشه هاي تميز بريزم. چرا كه بعد از يك شب معلوم مي شود كه شربت آن رقيق است يا غليظ. دقت داشته باشيد كه مربا را بعد از آماده شدن و سرد شدن، بايد داخل شيشه ي در بسته و در جاي خنك نگهداري كرد.
رقيق بودن دليل اصلي كپك زدن مربا
علت اصلي كپك زدن مربا ، وجود آب اضافي در آن و رقيق بودن مربا است. البته اگر كپك مربا سطحي باشد مي توان آن را به دقت جدا كرد اما اگر كپك زدگي زياد باشد، بهتر است مربا را دور بريزيد. البته توصيه مي شود بعد از برداشتن كپك سطحي، بقيه آن را بجوشانيد تا هم مربا ضدعفوني شود و هم غلظت آن افزايش يابد. در ضمن هيچ وقت مربا را درون ظرف خيس نريزيد.
براي رفع شكرك زدگي مربا بايد مقداري آب جوش داخل مربا بريزيد و مربا را دو سه دقيقه بجوشانيد تا شكرهاي موجود در آن حل شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۱۵:۱۴ توسط:fbbb موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :